JeepTrip.co.il | ג'יפ טריפ - אתר הבית של אנשי השטח
               
שלום: אורח
אתר הבית של אנשי השטח  jeeptrip.co.il  אתר השטח הישראלי הותיק ביותר          הצטרפו לתומכי האתר       מנהל 052-6485555 גדי   פרסום בג'יפטריפ: gady@jeeptrip.co.il  
כניסה לחבריםכניסה לחברים | חדש באתר? הרשם כאןהרשם כאן | למה כדאי להרשם?למה כדאי להרשם? | צור קשר 
כרגע צופים באתר זה 28 גולשים   רשימת החברים המחוברים כרגע באתר   רשימת כל החברים באתר 15/12/2017  יום שישי
חזרה לכתבות
מכשירי קשר - מדריך ג'יפטריפ לתקשורת אלחוטית
03/03/2014
מדריך ג'יפטריפ למכשירי קשר 
כתב אליק אלוני alik36@walla.com


054-2372050

 
 
לנסיעה עם מכשיר קשר יש יתרונות גדולים , ובטיחותיים במיוחד באזורים שאין קליטה סלולארית ,
אתה יכול לדווח על מצבך לקבוצה בכל רגע נתון , לחבור עם קבוצות אחרות ,
להזעיק עזרה חלילה או ליהנות מההסברים שמספק מדריך הקבוצה בטיול רגוע.

מכשיר קשר הוא מכשיר המשמש לקשר רדיו - העברת מסרים בין שני מקומות נפרדים או יותר.
הוא מתבסס על שידור וקליטה של גלי רדיו, בטכנולוגיות מגוונות.
סוגים רבים של מכשירי קשר קיימים כיום, החל מהווקי טוקי המשמש למשחק וכלה במכשירי קשר
צבאיים בעלי יכולות מתקדמות הכוללות העברת מידע והצפנה.
עיקר השימוש במכשירי הקשר הוא בתחומי הביטחון השוטף (צבא, משטרה, אבטחה, מכבי אש, ומד"א חילוץ והצלה)
והתחבורה (מוניות, שיט וטיסה). וכמובן בשנים האחרונות לתקשורת הפנאי בטיולי השטח .

מכשיר קשר – מדוע צריך אותו כשיש סלולארי ?
בעולם הסלולארי אנחנו תלויים בתחנות בסיס שעימם מקושר הטלפון הנייד שלנו גם כשאנחנו בשיחה וגם כשלא ,
המכשיר הסלולארי משדר לפרקים גם שלא בשיחה ,  פולט קרינה בלתי מייננת  שהוכחה במחקרים האחרונים כמזיקה  ,
ולרוב קשה לנו לדעת על מה חייבו אותנו בחשבון החודשי . לטיילי השטח ידוע שקשה לקיים קשר באזורים רחוקים
שבהם קליטת הסלולארי נמוכה , וגם אם הקליטה שלך טובה ורכב השטח שלידך מנוי ברשת תקשורת אחרת לא
תמיד אתה יכול להתקשר לשוחח איתו גם אם הוא נוסע קרוב אליך .
 
סימפלקס הוא קשר ישיר בין 2 מכשירים באותו תדר  , הקשר הוא ישיר בין  כל בעלי המכשירים  כולם שומעים ומדברים
עם כולם  מקבלים הכוונה , אזהרות , וגם בדיחות ולרגע לא משעמם מאשר להיות סגור בקופסא ולנסוע זמן ממושך
בשיירה מבלי להבין מה קורה . 
הקשר מוגבל בטווח ובמכשולים בשטח  .ככל שהמכשיר יהיה חזק יותר בעל אנטנה טובה יותר ובלי הפרעות ומכשולים
בשטח כך הטווח שלו יהיה גדול יותר לפעמים עשרות קילומטרים .

סוגי מכשירי קשר  המשמשים ברכבי השטח

1. מכשירים קבועים לרכב ולבית
2. מכשירים נישאים חזקים
3. צעצועים בתדרים קבועים הנמכרים בחנויות..

המכשירים הנזכרים פה הם חלק קטן  וחלקם הם הפופולאריים ביותר .

מקסטרק        MAXTRAC

המכשיר הפופולארי הראשון  שרובכם מכירים הוא מכשיר קשר קבוע מדגם מקסטרק של חברת מוטורולה .
המכשיר שפותח ויוצר לקראת סוף שנות ה80 הוא אחד המכשירים האמינים והנוחים ביותר שיוצרו.

מקסטרק  הוא אחד מהמכשירים  הראשונים המתקדמים שהתאפשרה בהם אופציית צריבת התדרים  .
המכשיר אמנם חיצונית נראה זהה אבל למכשיר זה פותחו דגמים רבים ותחומי תדרים שונים ולמי ששואל  אי
אפשר להפוך VHF ל UHF או 800 ל900 ,  כל מכשיר תוכנן לתפקד בתחום תדרים אופטימאלי שייחודי לו ולכן
ישנם מספר רב של סוגים , את הדגם ניתן לזהות בדרך כלל במדבקה כסופה שמודבקת על המכשיר אולם מפאת
גילו המתקדם של המכשיר ניתן לעיתים לזהות אותו רק עם ציוד מדידה מיוחד או בקריאת התדרים על ידי מחשב .
המכשיר הפופולארי בקרב הג"יפאים נקרא בטעות "מקסטרק 400" למרות שבאמת אין דגם כזה וה-400 בא לציין
רק את תחום התדר , בפועל יש דגמים שנקראים 100 300 800 900.
למכשיר יש אפשרות לחבר אביזרים רבים רמקול חיצוני , כל מיני סוגי מיקרופונים ובדגמים המתקדמים יש שקע
אופציות אחורי שמאפשר לפקד עליו מרחוק ולחברו לכל מיני מערכות פיקוד ובקרה.

מכשיר קשר מוטורולה MCX

מהווה חלופה  למקסטרק
מכשיר חזק מאד.  ארוך בכמה ס"מ מהמקסטרק  וכבד במקצת ממנו , קליטה ושידור פנטסטיים .
מכשירים אלו מתוצרת קנדה  .משנות ה-80 המכשיר הוא "סוס עבודה"  ,  כינויו "הבהמה ".

 
 
 
 
מכשיר קשר מסוג MOTOROLA MCS2000

מכשיר מתוחכם מבית היוצר של מוטורולה מכשיר דיגיטלי עם צג שעליו ניתן לרשום את הערוצים ,
המון אופציות המון לחצנים ,  המון דגמים ואופציות החל מ48 ערוצים ועד 256 ערוצים , יותר מדי בשביל חבר שרוצה לעבוד על ערוץ 3...

מכשירי קשר נישאים

  מכשיר קשר HT600  -  שישה ערוצים או 2 ערוצים

המכשיר שהיה בשימוש צבאי ניחן בכושר שרידות גבוה , עשו לו מבחני הפלה בתוך מתקן בדיקות , המכשיר
מרופד מבפנים במתכת שעוטפת ומגינה על כל חלק בשונה ממכשירים חדישים , ולכן הוא כבד ואמין ,
גם הסוללה שלו גדולה וחזקה ופותחו הרבה סוגים של סוללות לזרמים שונים סוללות מוטסות ,חסינות התפוצצות וכ"ו.

 
סידרת MTX

מכשירי קשר שעדיין משמשים את כוחות השיטור והביטחון , המון סוגים , מתוחכמים , נצרבים להמון אופציות , נוחים לנשיאה.

צעצועים בשטח

מומלץ לכל רכב שטח להחזיק במגירה מכשיר קשר קטן למקרה הצורך , באם יורדים ומתרחקים מהרכב , חשוב מאד  לכיוונים  וכמובן למי שחסר ובמקרה של תקלה.

 
 
 
 
 
 
 
תדרים אמריקאים אירופאים
התדרים האמריקאים ( 14 ) והאירופים (8) הם תדרים קבועים בינלאומיים שאושרו ע"י ארגוני תקשורת בינלאומיים לשימוש על ידי הציבור הרחב ללא רישיון .
תחום התדרים האמריקאים והאירופים שונה ומכשיר אחד לא יכול לשוחח עם השני למרות ששניהם נמצאים בתחום הUHF 400 .

טיילי השטח תמיד ניסו להתארגן על מכשירי קשר שונים במהלך השנים חלקם נסעו עם מכשירי CB וחלקם עם מכשירי קשר אחרים ,
אבל מזמן כבר הבינו שמכשירי קשר זה דבר הכרחי חשוב מאד ובטיחותי שאי אפשר בלעדיו.
בפועל מסיבות היסטוריות וטכניות מדריך טיולים אחד הכניס את התדרים האמריקאים לקבוצתו לפני שנים רבות  ועד מהרה זה
התפשט כמו אש בשדה קוצים  ,,כך הפכו התדרים האמריקאים  לתקן  סטנדרטי  שכולם פוגשים את כולם  ויכולים לחבור ולסייע
בעת צרה .. ולכן התחום הפופולארי הנפוץ והשימושי ביותר הוא התחום האמריקאי ובפועל התדרים השימושיים ביותר הם תדרים 1-6
כשהתדר המרכזי הוא תדר 3. למה דוקא תדר 3?  את זה גם אני לא יודע... 

התדרים האירופיים פחות שימושיים ונפוצים  בקרב שומרים ,מנופאים , פועלי בניין ,ילדים ואפילו נמכרים בתחנות  דלק .
החיסרון במכשירים אלו הוא הטווח הקצר וזלילת הסוללות.

בישראל משרד התקשורת מאשרים את התקן האירופי ואת התדרים האירופים הכניסו לאישור בארץ בשלב הרבה יותר מאוחר שכבר
להרבה אנשים היו מכשירים אמריקאים שהביאו מחו"ל.

מה זה  FRS - FAMILY RADIO SERVICE
 שרות רדיו משפחתי, הוא תקן המאפשר התקשרות באמצעות מכשירי קשר התומכים בתדרי FRS התכונה
הבולטת ביותר של ה FRS הוא זמינותו, בארה"ב נמכרים מיליוני מכשירים, המהווים אמצעי תקשורת
בין אנשים המחזיקים במכשיר, עד לטווח של כ 3 מיל (כ 5 ק"מ) המכשיר הפועל בעוצמה נמוכה יחסית של כחצי וואט, מהווה פתרון מושלם למי שצריך תקשורת מהירה וזולה לטווחים קצרים יחסית. אין זמן אויר, אין עלויות קבועות, מלבד כמובן רכישת המכשירים והחלפת הסוללות (במכשירים בהן אין סוללות נטענות).

מה אומר החוק?

 לפי החוק הפעלת מכשיר קשר אסורה ללא רישיון משולם ממשרד התקשורת .
 אפשר לרכוש את הצעצוע עם ה 8 תדרים האירופים  ברחבי הרשת ולשוחח ללא רישיון .
 אפשרי גם לקבל רישיון לתדר למכשיר קשר קבוע  תמורת כמה מאות שקלים בשנה אבל לאו דווקא בערוצים האמריקאים .
 בפועל הרבה משתמשים במכשירי קשר בצורה זו או אחרת , התדרים הם בינלאומיים ותיאורטית פנויים אבל מעשית
 כשאתה מדבר בקשר לעולם אינך יכול לדעת למי אתה מפריע או מי מאזין לך .

מכשירי הקשר שימושיים ביותר , בדרך כלל בטיול קצר ובסופי שבוע , בקשה מכולם  , אנא דברו קצרות בנימוס ולעניין ,
לא לנבל את הפה ולא להתווכח וכמובן לא למסור מידע אישי וחסוי, לעבור לתדר אחר באם הערוץ תפוס , כל שידור יכול להישמע
למרחק עשרות קילומטרים ולהיקלט על ידי מאות אנשים , וזה גם הדימוי של האדם מאחורי המיקרופון והקבוצה שעימה הוא נוסע  .
 
בארה"ב התדרים חוקיים אבל לא בעוצמות כמו של מכשירי הקשר הקבועים . ווקי טוקי פופולארי  בארץ  ובעולם הוא כזה הנמכר
ללא רישיון בכל חנות . ראו תמונה . בארץ המכשירים החוקיים שנמכרים הם בתדרים האירופים  והם לטווח קצר יעיל של כקילומטר בשידור .
כל טווח שאפשר  להשיג מעבר לכך זה מבחינת הישג.

בקליטה המכשיר יכול לקלוט לפי רגישות המקלט כלומר אם יש מכשיר קבוע שמשדר 30 קילומטר מכאן והמכשיר מספיק רגיש אז הוא
יקלוט אותו אבל הסיכויים מאד קטנים שהמכשיר הקבוע יקלוט את הנישא הקטן מטווח כזה .

היצרן מצהיר לפעמים על 2 מייל כלומר כ 3.2 קילומטר או יותר, אם נעמוד על הר גבוה אז יתכן שנשדר אף מעבר לכך אבל בתקשורת
בין 2 רכבים הטווח יורד לכמה מאות מטרים.

אנטנות ובסיסי אנטנה

האנטנה היא קריטית לביצוע התקשורת בין מכשירי הקשר. האנטנה חייבת להיות מותאמת לתדר , אי אפשר לחבר סתם כל אנטנה.
מכשיר שישדר ללא אנטנה מתואמת עלול להישרף וכמובן שהביצועים של השידור והקליטה יהיו גרועים.
הספק השידור לא תמיד קובע , לפעמים אנטנה מתואמת היטב  שמותקנת כיאות תיתן תוצאות טובות למכשיר עם הספק נמוך במיוחד.

 האנטנות הנפוצות בדרך כלל לתחום הUHF הן:

1. האנטנה הארוכה (עם הסליל השחור באמצע)
אחת האנטנות הנפוצות ביותר בקרב הג"יפאים בתחום הUHF   התפשטות הגלים שלה למרחב טובה מאד.
 
 
 
 
 
 
2. האנטנה הקצרה
מוכרת כאנטנת רבע אורך גל אורכה כ17 ס"מ והיא נוחה מאד ולא בולטת לעין,  מומלץ מאד לכייל אותה בעזרת מודד מתאים כשהיא מותקנת על הרכב להשגת ביצועים מקסימאליים .
 
 
 
 
 
 
 
3. ישנם עוד כמה סוגי אנטנות מיצרנים שונים בתחום תדר ה400 מומלץ וחשוב מאד לבדוק אותם אצל בעל מקצוע בעזרת מודד מתאים לפני ההפעלה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בתמונה - אנטנה מגנטית חליפית לאנטנה הארוכה בתחוםUHF  
 
אנטנות הנפוצות לתחום הVHF הן:

1. האנטנה הארוכה - חלקה לכל אורכה בדרך כלל רואים אותה על מוניות ואמבולנסים אורכה כ125 ס"מ ורצוי מאד לתאם אותה לתדר.
בנויה ממוט , קפיץ ומתאם אנטנה שחור קוני הידוע בכינויו הגזעני "כושי" .
2. האנטנה הקצרה רבע אורך גל - אורכה כ45 ס"מ מורכבת ממוט חלק לאורכו, קפיץ ומתאם קצר או ממוט דק עם אום מוכספת שמתברגת
ישירות על הבסיס.

מלבד האנטנה נדרש גם בסיס שעליו מתברגת האנטנה וממנו עובר הכבל אנטנה עד לחלקו האחורי של המכשיר עם חיבור מתאים .

ישנם 3 סוגי בסיס עיקריים .

הבסיס המגנטי - מיועד לחברים שרוצים חיבור וניתוק מהיר והכנסת האנטנה לרכב והעברתה ממקום אחד למשנהו לדוגמה מהמכסה מנוע לגג
חסרונות : עף מקפיצות חניונים ושיחים .  ועלול להיגנב בקלות.

הבסיס הקבוע המיועד לגוף הרכב - די מקובל כבסיס קבוע לרוב החברה שמתקינים אותו על מכסה המנוע , בדרך כלל מחובר עם 2 ברגיי אלן 
נותן תוצאות מצוינות.

חסרונות - האנטנה ניתנת לפירוק  , המיקום די מוגבל למכסה המנוע או תא המטען לרכב רגיל .

בסיס הפח - מיועד לאוהבי עבודת הכפיים שרוצים להתקין משטח פח על הגלגל הרזרבי , על הגגון , או סתם היכן שמתחשק להם לקדוח חור ברכב ,
לאחר שמתקינים את המשטח שיכול להיות מרובע או עגול בגודל של כמה סמ"ר , קודחים בו חור בגודל מטבע של 5 שח בערך ומעבירים דרכו
כבל אנטנה שמגיע בנפרד , על הבסיס כמו בסיס הפירמידה מבריגים את האנטנה .

חסרון - ,   גודל פיזי, משטח פח קבוע ,קצת עבודת מכאניקה , היתרונות הם שמשטח פח קבוע הרבה יותר טוב להתפשטות הגלים מאנטנה .

 
עוד שיטה להכנת בסיס קבוע היא בעצם להשתמש בגוף הרכב עצמו מדובר באמת ברכבים שאין לבעליהם בעיה לקדוח חור בכנף מעל הגלגל או
על הגג או בכל מקום בו אפשר להתקין את האנטנה ומשמש כמשטח פח .  בדרך כלל בסופות סיקסים וכ"ו .
 
בתמונה - משטח פח קבוע לאנטנה עם מוט הברגה שמחובר למתקן הגלגל הרזרבי בסוזוקי ויטארה

אביזרים נוספים שמכשיר קשר זקוק בהתקנת רכב
 
כבל מתח למצבר

מכיוון שבשידור מכשיר הקשר צורך הרבה זרם חייבים לחבר אותו ישירות למצבר ולא לשקע מצת בעזרת כבל עבה עם נתיך של לפחות 15 אמפר ,
הכבל המוצג הוא המומלץ ביותר אוריגינלי ממוטורולה.

 
 
מע"ד
אינני יודע מדוע נשתרש המושג מע"ד בקרב הג"יפאים , כששירתתי בחיל הקשר מע"ד היה ראשי תיבות של מערכת יד והוא כוון במיוחד לשפופרת שהייתה מחוברת למ"ק 77  .
המיקרופון האוריגינאלי של המקסטרק מורכב מהפומית עם לחצן ה  .PTT  , המתלה האחורי שיש לו חשיבות בהפעלת הסורק , ומפתיל מסולסל
שבקצהו מחבר RJ45 כמו של כבל רשת הנתקע בחזית המכשיר. כמובן שבמכשירים מסוג אחר המיקרופון שונה אולם העיקרון דומה .
 
בתמונה - מע"ד 189 למכשירי קשר צבאיים
 
מתלה למיקרופון
 
 
למתלה למרות הפשטות שלו  ישנם 3 שימושים :

1. לתלות את המיקרופון לנוחיות המשתמש
2.לבטל או להפעיל PRIVET LINE
3. להינעל על הסורק תדרים ברגע שנקלט משהו במכשיר (על כך בפרק סריקת תדרים במקסטרק) רמקול חיצוני.

רמקול חיצוני נוח כדי להגביר את עוצמת הקול בתוך הרכב ,, למקרים שהרכב פתוח ויש רעש ,  ישנם מקרים שאין למכשיר רמקול פנימי ואז חייבים
רמקול חיצוני , וישנם מקרים שהאישה צועקת על בעלה שהרמקול של המכשיר מפריע לה ואז הוא מתקין רמקול קטן של דיבורית ליד האוזן.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתלה למכשיר קשר
 
 
 
 
 
 
 
 
את המכשיר מקבעים לרכב בעזרת מתלה מיוחד בצורת האות "ח" אפשר גם לעשות אותו ממתכת כעבודה ידנית באם גודל המכשיר לא סטנדרטי
לקדוח 2 חורים ובעזרת 2 ברגים לחבר את המכשיר. את המתלה מרכיבים בדרך כלל ליד הרגל של הנוסע שלידך ( או של האישה שתתרגל) לפעמים
יש כאלו שמרכיבים את המכשיר בתוך לוח השעונים למרות שאני אישית לא ממליץ על כך עקב בעיות חום , קרינה והשפעה על מכשירים אלקטרונים ,
כמו כן לאחר שמרכיבים את המכשיר בחזית קשה מאד לפרק אותו לצרכי בדיקה כיול צריבה תיקון וכ"ו .
יש כאלו שמטעמים שונים מרכיבים אותו מתחת לכסא , יש לנהוג בזהירות במקרים של מים ורטיבות כי המכשיר מקבל קורויזיה ובלתי ניתן לתיקון .
 
ספק כוח

תפקידו של ספק הכוח לספק מתח וזרם למכשיר הקשר במקום קבוע בבית או במשרד. מכיוון שאין טעם להחזיק  מצבר בבית , מי שרוצה להתקין
מכשיר קשר במקום קבוע בבית או בעסק זקוק למקור מתח חזק וטוב במתח של 13.8 וולט וזרם של לפחות 10 אמפר.

 

 

שקע 16 פינים מקסטרק
 

 


 

 


 

תגובותתגובות
1. מכשירי קשר ידדניים
אמנון זהר 11/05/2014
2.
אמנון זהר 11/05/2014
3. מכשירי הקשר
leor nevo 03/06/2014
חדשותחדשות
מכירת נגררים בהנחה לחברי ג'יפטריפ
ראלי יוון 2015
''רכסים'' מכפילה את הטנדר שלך בשיטה האוסטרלית.
''רכסים'' מצ'פרת את חברי אתר ''ג'יפטריפ''.
גלריותגלריות
jenylis | 21/04/2015 | טיולים
מודעותמודעות
TZVI_LEV | 6/12
tovias1 | 29/11
aharon56 | 26/11
alik | 26/11
rot777 | 22/11
Ludvik | 12/11
שגיב | 11/11
alik | 3/11
alik | 3/11
| רסטה | ראשי | צור קשר | מצברים | מסע מעולם אחר | חנות 4x4 | גתוס | בולסטר |

כל הזכויות על החומר המופיע באתר, לרבות יישום, קוד מחשב, קובץ גרפי, טקסט וכל חומר אחר הכלול בו, שמורות לג'יפ טריפ ײ²ֲ© 1999-2017.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של ג'יפ טריפ, בכתב ומראש.