JeepTrip.co.il | ג'יפ טריפ - אתר הבית של אנשי השטח
               
שלום: אורח
אתר הבית של אנשי השטח  jeeptrip.co.il  אתר השטח הישראלי הותיק ביותר          הצטרפו לתומכי האתר       מנהל 052-6485555 גדי   פרסום בג'יפטריפ: gady@jeeptrip.co.il  
כניסה לחבריםכניסה לחברים | חדש באתר? הרשם כאןהרשם כאן | למה כדאי להרשם?למה כדאי להרשם? | צור קשר 
כרגע צופים באתר זה 38 גולשים   רשימת החברים המחוברים כרגע באתר   רשימת כל החברים באתר 15/12/2017  יום שישי
חזרה לכתבות
מבזקים טכנים
13/11/2013
אוסף הסברים טכנים קצרים

מה הוא אינטרקולר.

תפקידו לקרר את האוויר הנשאב אל המנוע כדי לשפר את יעילות הבעירה, כיוון שבאוויר קר יותר צפיפות מולקולות החמצן גבוהה יותר. האינטרקולר מותקן בעיקר ברכבים בעלי מגדש-טורבו או מגדש-על.

מה הוא יחס העברה.

היחס בין מהירות סיבוב של הדרייב-שאפט למהירות הסיבוב של הגלגלים המחוברים לקצה הסרן. לדוגמא, ביחס העברה של 3:1 כל שלושה סיבובים של הדרייבשאפט יצרו סיבוב אחד בלבד בגלגלים. יחס העברה בסרן משפיע ישירות על יחס ההעברה הסופי של הרכב ובכך משנה את היחס שבין המהירות הסופית של הרכב ליכולת הגרירה שלו.

מה היא הזרקה ישירה.

במערכת הזרקת דלק ישירה הזרקת הדלק מתבצעת ישירות אל תא הבעירה, כך שלמעשה שסתומי היניקה לא יונק תערובת של דלק ואוויר אלא אוויר בלבד והערובת נוצרת רק בתוך תא הבעירה. טכנולוגייה זו קיימת בעיקר במנועי דיזל ומתחילה לחדור גם למנועי הבנזין למרות מחירה הגבוה ורגישותה לאיכות הדלק. טכנולוגייה זו מאפשרת להזריק כמות דלק מדוייקת ולכן מספקת ביצועים טובים יותר, תצרוכת דלק טובה יותר ומפחיתה את זיהום האוויר הנפלט מהרכב.

מאת: רוני יהלומי צוות הדרכות שטח טכני.
 
 
 
 
תרמוסטט ברכב - מאת: ג'ני - jenylis
 
תרמוסטט ברכב אחראי על טמפרטורת עבודה מסוימת של המנוע. בזמן הנעה מנוע קר וזרימת נוזל הקירור מתבצעת דרך מעגל הקצר (הכולל את מחליף חום\רדיאטור החימום של פנים הרכב), לאחר כמה דקות המנוע מתחמם ואתו נוזל הקירור. בהגעה לטמפ' מסוימת (לרוב זה מוטבע על התרמוסטט או על האריזה) , תרמוסטט מתחיל להפתח, שזה מאפשר מעבר הנוזל למעגל הארוך (דרך רדיאטור הראשי). בינתיים המנוע עובד, במידה והטמפ' ממשיכה לעלות ועוברת ערך מסוים אז נכנס לעבודה מאוורר הראדיאטור (היוניט שמפעיל את המאוורר לרוב מכוון כ 10 עד 20 מעלות מעל הטמפ' המופיעה על התרמוסטט). במקרה ומערכת הקירור תקינה ו\או המנוע במצב תקין, נוזל הקירור מתקרר והתרמוסטט מתחיל להיסגר. וככה הוא ניפתח מעט ונסגר מעט תוך כדי עבודת המנוע.

כמה מושגים: באולם הרכב\התרמוסטטים נהוג לסמן את טמפ' הפתיחה על התרמוסטט, מה זה אומר בעצם? הכוונה היא להתחלה של הפתיחה, לדוגמא: עם התרמ' הוא 83 מעלות , זה אומר שהוא מתחיל להיפתח ב 83 מעלות (הכוונה היא לפתיחה של 0.1 ממ או יותר) . בתעשייה זה נקרא

Start to Open STO , מושג הבא הוא Stroke , המהלך, מהלך השסתום לרוב מגיע לכ10 ממ המאפשר זרימה וספיקה תקינה של נוזל הקירור בטמפ' כ 14 מעלות מעל טמפ' הפתיחה. יחד עם זאת טמפ' העבודה התקינה של המנוע היא עד 10 מעלות מעל פתיחה. קיים גם מושג Stroke maximum - מהלך מקסימלי, שזה מהלך השסתום המקסימלי בטמפ' של 135 מעלות ( זאת הטמפ' שנוזל הקירור יכול להגיע אליה לאחר כיבוי המנוע לפרק זמן קצר- כי אין זרימה ואין קירור) ומהלך הזה הוא מ14 עד 17 ממ (דרישה של רוב החברות). כמו כן ישנו גם Hysteresis שזה הפרש הטמפרטורה בגובה של 3 ממ לדוגמא, הכוונה היא שתרמ' כל הזמן נפתח מעט ונסגר מעט. במידה וההפרש יהיה קטן מדי , אז התרמ' ממש יפמפם וזה יקצר את אורך החיים שלו, במקרה והוא יהיה גדול מדי, אז אחרי החימום כשידלק המאוורר של הרדיאטור , הנוזל יתחיל להתקרר והתרמ' עדיין ישאר פתוח יתר על המידה. ערך ה HYSTERESIS הנהוג בתעשיה הוא בין 3 ל 4 מעלות בגובה כזה או אחר. קיימים סוגים שונים ומשונים של תרמ' , עם קפיצים שונים (כוח שונה וגיאומטריה שונה), הבנויים בטכנולוגיות שונות ( אטם דינמי, דיאפרגמה, שרוול גומי, פין מחומם, כוסית מחוממת וכו...) כל אחד עם יתרונות וחסרונות שלו.

מצורף גרף של תרמוסטט: ה STO הוא בטמפ' 83 מעלות , מדידת המהלך מתבצעת ב 98 מעלות, כמו שנאמר כבר, טמפ' העבודה היא בין 2 עד 9 ממ. היסטרזיס בגובה של 3 ממ הוא 1.75 מעלות. זאת דוגמא לתרמוסטט תקין.

בגדול קיימות כמה חברות בודדות בעולם המייצרות תרמוסטטים, כמו VERNET, VAHLER,MOTORAD ועוד כמה , המספקות מוצרים להמון חברות (Magneti Mareli, Tridon, Triscan,ACDelco ורבות אחרות) כמו כן החברות האלו מספקות מוצרים לחברות רכב . הייצור מתבצע תוך עמידה בתקנים של חברות רכב .
 
 
מאת: ג'ני - jenylis
 
 
 
 
 
איך ניתן לשפר והגדיל את הספקו של המנוע מבלי לשנות את נפחו ואולי חלק מכם שמע פעם את השם ניטרו ולא הבין על מה מדובר..... אז הנה לכם ההסבר.
מערכת נשלטת המאפשרת הזרקה של תחמוצת חנקן (N2O) אל סעפת היניקה. לפי פקודה מהנהג, מוזרקת תחמוצת חנקן נוזלית בטמפרטורה נמוכה אל סעפת היניקה. הטמפרטורה הנמוכה מגדילה את צפיפות האוויר שנשאב אל המנוע ומגדילה את כמות החמצן שנכנסת אל המנוע. כמו כן, התחמוצת עצמה מכילה אטומים נוספים של חמצן שמתפרקים במהלך תהליך הבעירה ומגדילים גם הם את כמות החמצן שמשתתפת בתהליך הבעירה. שני אלו מאפשרים בהתאם להגדיל את כמות הדלק שמוזרקת אל המנוע ובכך מעלים בצורה משמעותית את הספק המנוע לפרק זמן קצוב.
 

דיפרנציאל מרכזי

דיפרנציאל זה הכרחי ברכבים בעלי הנעה כפולה קבועה. בזמן פניה מהירה, כל אחד מארבעת הגלגלים מסתובב במהירות שונה. דיפרנציאל זה מחובר ביציאת תיבת ההילוכים ושולט על חלוקת הכוח בין הסרן הקידמי לאחורי, וכך מאפשר להם להסתובב במהירויות שונות זה מזה. שני דיפרנציאלים נוספים מותקנים בתוך הסרן כדי לווסת את חלוקת הכוח בין הגלגלים באותו הסרן. בחלק מהרכבים קיימת אפשרות לנעילה מלאה או חלקית של הדיפרנציאל המרכזי בהתאם לתנאי הנסיעה.
 
סרן חי
כינוי לסרן המורכב מצינור מרכזי שבתוכו נמצאים שני גלי-הנע. במרכז הסרן מותקן דיפרנציאל בתוך תיבת מתכתית עגולה ("ביצה"). גלי ההינע מעבירים את התנועה הסיבובית מהדיפרנציאל אל הגלגלים. הסרן החי מחובר לשלדת הרכב בעזרת קפיצי סליל או מוטות תמיכה שונים. סרן זה נפוץ בעיקר בטנדרים וברכבי שטח קשוחים וכמעט ואינו קיים כיום ברכבי כביש, שם עברו לשימוש בתצורת מתלה נפרד עם בולמי זעזועים מדגם מקפרסון.
 
 
זווית הגילגול
במיוחד לכל בעלי רכבי השטח שמנתקים את מוט המייצב האחורי וההשפעות שעלולות להפוך את הרכב כתוצאה מניתוק מוט המייצב. זווית הגלגול היא הזווית הנוצרת בין הרכב לכביש בזמן פנייה. ככל שהפנייה מהירה יותר, הכוח הצנטריפוגלי שפועל על צידו של הרכב גדול יותר, וכך יותר משקל עובר לצד הנגדי של הרכב. כתוצאה מכך, מקבל הרכב נטייה. זווית הגלגול מושפעת באופן ישיר ממספר גורמים, למשל רכות המתלים של הרכב, חוזק השלדה, מיקום מרכז הכובד של הרכב והסכנה בכניסה לשיפוע צד.
 
מאת: רוני יהלומי הדרכות שטח טכני...
 
 
 
 
 
תגובותתגובות
חדשותחדשות
מכירת נגררים בהנחה לחברי ג'יפטריפ
ראלי יוון 2015
''רכסים'' מכפילה את הטנדר שלך בשיטה האוסטרלית.
''רכסים'' מצ'פרת את חברי אתר ''ג'יפטריפ''.
גלריותגלריות
jenylis | 21/04/2015 | טיולים
מודעותמודעות
TZVI_LEV | 6/12
tovias1 | 29/11
aharon56 | 26/11
alik | 26/11
rot777 | 22/11
Ludvik | 12/11
שגיב | 11/11
alik | 3/11
alik | 3/11
| רסטה | ראשי | צור קשר | מצברים | מסע מעולם אחר | חנות 4x4 | גתוס | בולסטר |

כל הזכויות על החומר המופיע באתר, לרבות יישום, קוד מחשב, קובץ גרפי, טקסט וכל חומר אחר הכלול בו, שמורות לג'יפ טריפ ײ²ֲ© 1999-2017.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתה של ג'יפ טריפ, בכתב ומראש.